Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Geschiedenis inZicht helpt (aanstaande) leerkrachten om stevig in hun schoenen te staan bij alle geschiedenisvragen in de klas. Dit compacte praktische handboek biedt zowel de noodzakelijke vakinhoudelijke kennis als de didactische handvatten om krachtig geschiedenisonderwijs in het basisonderwijs te geven. Deze tweede, geheel herziene druk heeft een nieuwe indeling in zes tijdvakken en verwerkt actuele didactische inzichten, met veel aandacht voor historisch bewustzijn, burgerschap en 21e-eeuwse vaardigheden.
Inhoud
In deel I wordt de geschiedenis van de Lage Landen behandeld in zes tijdvakken, telkens opgebouwd rond prikkelende vragen. Steeds staat centraal wie de macht had en hoe mensen in hun levensonderhoud voorzagen. Politieke, sociaaleconomische, culturele en alledaagse aspecten komen samen, net als de vensters van de Canon van Nederland, belangrijke begrippen en jaartallen. Elk hoofdstuk sluit af met een terugblik en meerkeuzevragen.
Deel II gaat in op de didactiek van geschiedenis in het basisonderwijs. Onderwerpen zijn onder meer historisch bewustzijn en tijdsbesef, historisch redeneren, geschiedenis en het jonge kind, de Canon van Nederland, doelen en kerndoelen, beeldgereedschappen en acht kenmerken van een goede geschiedenisles. Ook thematisch werken, vakoverstijgend onderwijs en burgerschapsvorming komen aan bod. Voorbeelden, opdrachten en reflectievragen ondersteunen pabostudenten en leerkrachten bij het ontwikkelen van hun eigen didactisch handelen. Bij het boek hoort online studiemateriaal met de antwoorden op de meerkeuzevragen.
Voor wie
Geschiedenis inZicht is in de eerste plaats bedoeld voor pabostudenten en hun opleiders. Het boek kan tijdens en na de opleiding worden gebruikt als bronnenboek bij de voorbereiding van lessen in het basisonderwijs en als naslagwerk bij geschiedenismodulen over historische thema’s en periodes. Ook voor (startende) groepsleerkrachten in het primair onderwijs is het een praktisch naslagwerk om vakkennis op te frissen en lessen geschiedenis te verdiepen. Het vakinhoudelijke deel leent zich bovendien als ondersteuning bij de voorbereiding op de landelijke toelatingstoets voor havisten en mbo’ers.
Auteurs
Jan de Bas was groepsleerkracht en is historicus. Sinds 1990 werkt hij als docent geschiedenis op een pabo; eerst op de Ichthus Hogeschool, daarna aan Hogeschool Inholland.
Frank Brinkman is als docent geschiedenis(didactiek) werkzaam bij pabo Saxion Deventer. Daar heeft hij zelf de pabo gedaan, om vervolgens aan de Universiteit Utrecht zijn studie (Cultuur)geschiedenis te doen.