Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Nous utilisons des cookies dans le but suivant :
Assurer le bon fonctionnement du site web, améliorer la sécurité et prévenir la fraude
Avoir un aperçu de l'utilisation du site web, afin d'améliorer son contenu et ses fonctionnalités
Pouvoir vous montrer les publicités les plus pertinentes sur des plateformes externes
Club utilise des cookies et des technologies similaires pour faire fonctionner correctement le site web et vous fournir une meilleure expérience de navigation.
Ci-dessous vous pouvez choisir quels cookies vous souhaitez modifier :
Cookies techniques et fonctionnels
Ces cookies sont indispensables au bon fonctionnement du site internet et vous permettent par exemple de vous connecter. Vous ne pouvez pas désactiver ces cookies.
Cookies analytiques
Ces cookies collectent des informations anonymes sur l'utilisation de notre site web. De cette façon, nous pouvons mieux adapter le site web aux besoins des utilisateurs.
Cookies marketing
Ces cookies partagent votre comportement sur notre site web avec des parties externes, afin que vous puissiez voir des publicités plus pertinentes de Club sur des plateformes externes.
Une erreur est survenue, veuillez réessayer plus tard.
Il y a trop d’articles dans votre panier
Vous pouvez encoder maximum 250 articles dans votre panier en une fois. Supprimez certains articles de votre panier ou divisez votre commande en plusieurs commandes.
Wat is de wetenschappelijke status van de classificaties ADHD en ASS? Welk nut hebben classificaties ADHD en ASS in de opvoedkundige en klinische praktijk? Waar schuilen de risico's voor zowel de hulpverlener als hulpzoeker? Welke rol spelen classificaties ADHD en ASS in de maatschappij: kunnen we wel zonder?
Al geruime tijd vindt er een felle discussie plaats over het gebruik van classificaties in de geestelijke gezondheidszorg - het zogenaamde hokjesdenken. Vooral de classificaties ADHD en ASS (autismespectrumstoornissen) krijgen in deze discussie veel aandacht omdat deze van toepassing zijn op relatief veel kinderen én omdat ze veelal levenslange betekenis hebben. Wat nou als ze onterecht worden gegeven, een wankele wetenschappelijke basis hebben, vaak verkeerd begrepen worden of ongewenste effecten hebben?
ADHD en ASS zijn meer dan alleen medische classificaties; ze vormen de basis voor stigma, beïnvloeden identiteitsvorming, en bepalen in grote mate hoe ons zorgsysteem is opgezet. Hoe we met de classificaties ADHD en ASS om moeten gaan is dus niet alleen een medische of psychologische vraag, maar ook een filosofische en ethische kwestie. Met dit boek geven de auteurs zorgprofessionals een handvat om geïnformeerd om te gaan met classificaties.
Sander Werkhoven is filosoof en werkzaam als universitair docent aan de Universiteit Utrecht.
Joel Anderson is hoogleraar moraalpsychologie en sociale filosofie aan de Universiteit Utrecht.
Ingrid Robeyns is hoogleraar ethiek van instituties aan de Universiteit Utrecht. Branko van Hulst is kinder- en jeugdpsychiater en senior onderzoeker bij LUMC Curium.
'Als meer mensen zo diepgaand en genuanceerd zouden denken over diagnose en classificatie, dan zou het debat over DSM constructiever, beschaafder en inclusiever verlopen.'
Robert Vermeiren, kinder- en jeugdpsychiater, hoogleraar en afdelingshoofd psychiatrie LUMC
'Labelen met ADHD en ASS doorbreekt het gepolariseerde debat en geeft betrokkenen handvatten om op een geïnformeerde manier met classificaties om te gaan. Een must-read voor zorgverleners, ervaringsdeskundigen én filosofen!'
Kristien Hens, professor Ethiek Universiteit Antwerpen