
Phoebus Focus XXVII
De Antwerpse barokke portretspecialist Antoon Van Dyck schilderde Henricus Liberti omstreeks 1627-1632 als een zelfbewuste en getalenteerde musicus, iemand die wist wat hij waard was. Vandaag de dag is nog slechts een handvol van Liberti’s muziekwerken bewaard en over het leven van deze Antwerpse klaviervirtuoos en componist zijn er in de archieven amper nog sporen te vinden. We weten zelfs niet eens zeker waar en wanneer hij werd geboren.
Dat de musicus niet vergeten is, danken we grotendeels aan Van Dycks magistrale Portret van Henricus Liberti dat zich nu in de collectie van The Phoebus Foundation bevindt. Deze Phoebus Focus zoomt in op de prestigieuze geschiedenis van Van Dycks portret en brengt de gegevens over Liberti’s leven en oeuvre samen.
Timothy De Paepe (1981) is directeur van Museum Vleeshuis | Klank van de Stad en onbezoldigd wetenschappelijk medewerker aan de Universiteit Antwerpen. Eerder studeerde hij Germaanse Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Antwerpen en Cultuurmanagement aan de Universiteit Antwerpen Management School (UAMS). Sinds 2006 is hij verbonden aan de Universiteit Antwerpen. Daar promoveerde hij in 2011 op een proefschrift over theater en opera in Antwerpen in de zeventiende en achttiende eeuw. In de reeks Phoebus Focus schreef hij eerder Elegant gezelschap in een tuin. Een muzikaal schilderij vol zestiende-eeuwse wijsheid (2019) (Elegant Company in a Garden. A Musical Painting full of Sixteenth-Century Wisdom, 2022).
Nous publions uniquement les avis qui respectent les conditions requises. Consultez nos conditions pour les avis.